Juni 2005
Dag vier konden
we steeds meer genieten van de overtocht en kwamen we echt in ons ritme. Je
went aan alle ongemakken en je lichaam past zich wonderwel aan het schommelen en de vaak ongemakkelijke
houding aan. Eindelijk zien we land. Spitse toppen, kleine en hoge bergen wat verspreid liggend. Porto Santo, een
van de eilanden van de Madeira-groep. Het duurt uiteindelijk nog 6 uur voor we achter ons anker liggen, dicht bij
de haven. Wat is het toch fijn om aan te komen. Heel gek, in een inham net voor het strand je anker uit te gooien met achter
je de grote oceaan. Er staat hier flink wat deining maar daar hebben we nu weinig last van. Ik dek nog even de tafel ook
al is het inmiddels 23.00 uur. We eten met smaak de laatste kippenbilletjes op gecombineerd met een boterhammetje kaas.
Heerlijk! Gauw nog even een telefoontje naar Stephan en Moon. Oei, het is in Nederland
een uur later dan hier. Dan maar een es-em-esje! Goed aangekomen, alles wel! Slapen is het enige we nog kunnen bedenken
en wij vallen alle twee in een soort vreemde diepe coma maar zijn de andere dag wel weer op en uitgerust. Eerst weer
eens een flinke klus klaren want de ankerlijn in de ankerbak zit in elkaar gedraaid en moet eerst ontward worden.
Het is gelukkig maar zo'n 50 meter want de andere 40 ligt al in het water. Oei, daar gaat de zoveelste schroevendraaier
over boord. Dit was onze grootste. Zo komen we natuurlijk wel heel erg slecht in het gereedschap te zitten. Daarna
het vuil en aangekoekt zout schoonmaken.
Ik ga dan ook snel aan de slag om met het afwaswater nog de kuip en de rest schoon te maken. Zuinig zijn met water is onze eerste verdienste, dus vandaar. Daarna is het bed aan de beurt. Heerlijk weer een schoon nestje te hebben. De vuile was in de toiletruimte. O, mijn God..ik was vergeten dat... De weeïge lucht komt me tegemoet en bij het zien van die puinhoop slaat me de schrik om het lijf. Wederom gooi ik de boel dicht na eerst het raampje open te hebben gegooid.
Wel met een knijper op mijn neus! Morgen is er weer een dag. Eerst een paar e-mails versturen.
Die middag komt er een Duits stel aan boord om ons te verwittigen dat de ankerplaats ons 46 euro per dag gaat kosten. Zoiets belachelijks hebben we niet eerder gehoord. We wachten wel af. We hebben echt geen zin om meteen weer uit te varen. De volgende morgen willen we wel vertrekken maar de harde wind en regen laten dat niet toe. Even later komt er een rubberboot langszij met een havenwacht die ons meedeelt dat we in moeten klaren en in de haven kunnen liggen. Daar is het goedkoper. Op onze beurt vragen wij wat wij hier dan wel moeten betalen. Dat weet hij ons niet te vertellen zegt hij. Wij zeggen hem dat natuurlijk wel te weten maar hij houdt zich liever van den domme. De stoppen slaan bij ons door en we weigeren ons in te klaren. Wij zijn al die tijd aan boord gebleven en zijn zeker nu helemaal niet meer van plan om naar de haven of op de kant te gaan. Wij zeggen door te varen naar Madeira. Maar nee, wij zijn volgens hem en de wet verplicht om eerst in te klaren. En hij vertelt ons dat in Madeira de zelfde prijzen gelden voor het ankeren.
Welke prijzen? Het is puur mensen dwingen om in de haven te gaan liggen en daar veel geld voor te betalen. Zo ongastvrij zijn we nog nergens bejegend. Ze mogen best iets voor het ankeren vragen. Als het redelijk is, is daar nog iets voor te zeggen maar dit soort van exorbitante prijzen slaat werkelijk alles. Onze stemming daalt dan ook naar het nulpunt en het weer maakt het er zeker niet beter op. Alles grijs en grauw. Donkere wolken pakken zich boven onze hoofden samen en de wind giert door het want. Hevig verontwaardigd halen we het anker op en vertrekken naar Madeira
in de hoop dat het daar anders is voor de jachtjes. Het liefst zouden we dit verhaal aan iedere zeiler onderweg naar Porto Santo willen meedelen via het blad Zeilen, de Waterkampioen, Trans-Ocean en het consulaat of ambassade. Ga daar niet naar toe! Boycot dat eiland!
Ik ga dan ook snel aan de slag om met het afwaswater nog de kuip en de rest schoon te maken. Zuinig zijn met water is onze eerste verdienste, dus vandaar. Daarna is het bed aan de beurt. Heerlijk weer een schoon nestje te hebben. De vuile was in de toiletruimte. O, mijn God..ik was vergeten dat... De weeïge lucht komt me tegemoet en bij het zien van die puinhoop slaat me de schrik om het lijf. Wederom gooi ik de boel dicht na eerst het raampje open te hebben gegooid.
Wel met een knijper op mijn neus! Morgen is er weer een dag. Eerst een paar e-mails versturen.
Die middag komt er een Duits stel aan boord om ons te verwittigen dat de ankerplaats ons 46 euro per dag gaat kosten. Zoiets belachelijks hebben we niet eerder gehoord. We wachten wel af. We hebben echt geen zin om meteen weer uit te varen. De volgende morgen willen we wel vertrekken maar de harde wind en regen laten dat niet toe. Even later komt er een rubberboot langszij met een havenwacht die ons meedeelt dat we in moeten klaren en in de haven kunnen liggen. Daar is het goedkoper. Op onze beurt vragen wij wat wij hier dan wel moeten betalen. Dat weet hij ons niet te vertellen zegt hij. Wij zeggen hem dat natuurlijk wel te weten maar hij houdt zich liever van den domme. De stoppen slaan bij ons door en we weigeren ons in te klaren. Wij zijn al die tijd aan boord gebleven en zijn zeker nu helemaal niet meer van plan om naar de haven of op de kant te gaan. Wij zeggen door te varen naar Madeira. Maar nee, wij zijn volgens hem en de wet verplicht om eerst in te klaren. En hij vertelt ons dat in Madeira de zelfde prijzen gelden voor het ankeren.
Welke prijzen? Het is puur mensen dwingen om in de haven te gaan liggen en daar veel geld voor te betalen. Zo ongastvrij zijn we nog nergens bejegend. Ze mogen best iets voor het ankeren vragen. Als het redelijk is, is daar nog iets voor te zeggen maar dit soort van exorbitante prijzen slaat werkelijk alles. Onze stemming daalt dan ook naar het nulpunt en het weer maakt het er zeker niet beter op. Alles grijs en grauw. Donkere wolken pakken zich boven onze hoofden samen en de wind giert door het want. Hevig verontwaardigd halen we het anker op en vertrekken naar Madeira
in de hoop dat het daar anders is voor de jachtjes. Het liefst zouden we dit verhaal aan iedere zeiler onderweg naar Porto Santo willen meedelen via het blad Zeilen, de Waterkampioen, Trans-Ocean en het consulaat of ambassade. Ga daar niet naar toe! Boycot dat eiland!
Wij vertrekken
om half 12 onder protest naar Madeira. Weer geen dolfijn te zien. Wel wat stormvogels
die net over de golven scheren. Verder geen andere schepen behalve een vissersboot. Nog even bezorgd
geweest of het de Guardia fiscal niet was om ons aan de ketting te leggen. Ja, je weet maar nooit. Dat zijn geen lieverdjes
hier. Ik ben aan het voorlezen uit de pilot als er ineens voor ons langs een zeilschip scheert. Schrikken dus..Totaal
niet gezien omdat we niet opletten. Als hij niet had..opgelet dan.. Omdat het weer zo grauw en grijs is en wij niet
rechtstreeks kunnen aansturen op Madeira varen we er bijna aan voorbij. Op onze peiling staat nog 6 mijl te gaan en we
zien het niet liggen. We varen op de andere boeg en jawel daar ligt het eiland Madeira..Toch teveel naar rechts gekeken?
Het is ook moeilijk te zien in dit slechte weer.
Dichterbij gekomen zien we de rotsen bij de punt waar we omheen moeten. Toch weer steeds spannend. Het eiland wordt groter en de begroeide groene bergen en dalen strekken zich voor ons uit. Prachtige hoge klippen zijn hier te zien. Nors en ruw gericht naar de grauwe hemel. Een goede ankerplek te vinden aan de voet van deze klippen is moeilijk. Er moet er wel een zijn volgens de pilot. We varen maar liever door naar Machico. Daar is een haventje en mogelijkheid om te ankeren. We moeten morgen wel weer door naar Funchal omdat we in Machico niet kunnen inklaren.
Dichterbij gekomen zien we de rotsen bij de punt waar we omheen moeten. Toch weer steeds spannend. Het eiland wordt groter en de begroeide groene bergen en dalen strekken zich voor ons uit. Prachtige hoge klippen zijn hier te zien. Nors en ruw gericht naar de grauwe hemel. Een goede ankerplek te vinden aan de voet van deze klippen is moeilijk. Er moet er wel een zijn volgens de pilot. We varen maar liever door naar Machico. Daar is een haventje en mogelijkheid om te ankeren. We moeten morgen wel weer door naar Funchal omdat we in Machico niet kunnen inklaren.
Er is daar een
nieuwe bar of disco gebouwd aan de kade en de muziek dreunt er naar buiten.
Er is bijna geen plaats om te ankeren, maar we moeten wel omdat er aan de steiger en kade helemaal geen plaats
voor ons is. We laten gewoon ons anker ploffen in het zand, eten, rusten uit en gaan naar bed na ons laatste
kopje koffie. De deining die in de haven komt doet mij denken aan de schoot van moeder aarde. Heerlijk zwellend en pulserend,
omhoog en omlaag, van links naar recht wiegen we in slaap.
Goedemorgen lieve
mensen. Niets is zo louterend als een goede nachtrust om dan weer verder te
trekken. Het is maar 10 mijl naar Funchal. Geen zeilen want de wind is op! De oceaan is voor de afwisseling
zo glad als een pas geschoren baard, maar daar hebben wij beiden geen verstand van. Het is prachtig zonnig weer geworden
en langs deze ruwe kust varen is weer een heel andere ervaring dan langs de Algarve. Hoge bergen en klippen en
de bebouwing langs alle hellingen wisselen elkaar in snel tempo af. Hier weet men wat van bruggen bouwen. Alle hellingen
worden op die manier met elkaar verbonden. We varen langs het vliegveld en dan op de hoek boven op de hoogste klif zien
we een groot Heilig Hart beeld met gestrekte armen. Imposant, dat wel. Ik dacht dat alleen in Brazilië te zien maar
dit is al de tweede maal dat we zo'n beeld zien.
Eerder in Lissabon ook al. En dan ligt daar Funchal, een grote stad aan de voet van de bergen. Prachtig! Er liggen een aantal andere schepen maar er is gelukkig nog plek voor ons om het anker te laten vallen. Dat wil wel eens anders zijn, heb ik gelezen. Ook is er niet altijd plek in de jachthaven en dan ben je genoodzaakt om verder door te varen of om te keren.
Gaan eerst naar de haven om in te klaren.Wat een vriendelijkheid hier, we worden er helemaal warm van. Heel wat anders dan op Porto Santo. Op de lange kademuur zien we ontelbare tekeningen geschilderd van eerder bezoekende jachten. Misschien ga ik de Nederlandse schilderingen eruit halen en fotograferen. Wordt weer een nieuwe pagina op onze site net als de bolders. De eerste bolders hier heb ik alweer gefotografeerd.
Eerder in Lissabon ook al. En dan ligt daar Funchal, een grote stad aan de voet van de bergen. Prachtig! Er liggen een aantal andere schepen maar er is gelukkig nog plek voor ons om het anker te laten vallen. Dat wil wel eens anders zijn, heb ik gelezen. Ook is er niet altijd plek in de jachthaven en dan ben je genoodzaakt om verder door te varen of om te keren.
Gaan eerst naar de haven om in te klaren.Wat een vriendelijkheid hier, we worden er helemaal warm van. Heel wat anders dan op Porto Santo. Op de lange kademuur zien we ontelbare tekeningen geschilderd van eerder bezoekende jachten. Misschien ga ik de Nederlandse schilderingen eruit halen en fotograferen. Wordt weer een nieuwe pagina op onze site net als de bolders. De eerste bolders hier heb ik alweer gefotografeerd.
In de marina krijgen
we de sleutels om gratis gebruik te maken van de douches. De rubberboot kunnen
we zonder zorg aan de steigers in de haven achter laten. En betalen..? Nee hoor, niet als je
hier achter je anker ligt! We hebben hier de tijd om rond te kijken en zijn van plan om dat ook per brommer of scootertje te doen.
Lijkt ons veel leuker dan een bus, auto of fiets.
Foto's volgen nog wel. Na deze mail moet ik echt de toiletruimte schoon gaan maken. Langer uitstellen kan echt niet meer.
Foto's volgen nog wel. Na deze mail moet ik echt de toiletruimte schoon gaan maken. Langer uitstellen kan echt niet meer.
Marietta en Paul
zijn met hun boot onderweg naar ons toe en als het goed is kunnen we ze over
een dag of zeven hier verwachten. Spannend hoor. Voor hen nog een hele oversteek te gaan vanuit Lissabon.
Wij wensen hun een goede tocht toe. Eind juli komen Ton en Nicky van Zon aan boord om met ons de oversteek
te maken naar de Canarische eilanden. Maar dat wordt weer een andere flessenpost. Wij wensen iedereen in het thuisland
en andere varenden een heel fijne
vakantie toe en tot mails!
vakantie toe en tot mails!
Juni 2005
Arnold en Coby
Geen opmerkingen:
Een reactie posten