zondag 15 juli 2012

Mei 2004

Van Falmouth naar La Coruna

Flessenpost
Onderweg vanuit Falmouth, Engeland naar La Coruna. Het is zaterdagmiddag 22 mei als we het anker lichten en richting Spanje varen. De weerkaarten kunnen we rechtstreeks via de SSB-radio op de computer binnen halen. De vooruitzichten voor de komende dagen zijn gunstig met noordoosten wind 4 á 5, af en toe oplopend naar 6. We varen bij landpunt Lizard-Point naar het westen om later zowat pal zuidelijk de Golf van Biskaje over te steken. Het zicht is goed hoewel bewolkt en koud. De afgelopen warme dagen zijn snel vergeten als we ons weer in lagen moeten kleden om warm te blijven. Het is hard nodig om thermokleding en twee paar sokken, zeilpakken, warme mutsen en handschoenen te dragen, vooral 's-nachts want het is koud! Brrrr..
We hebben een rif in het zeil gestoken omdat de wind inderdaad, zoals voorspeld, aanwakkert. Vroeg in de zondagochtend om 6 uur houdt de stuurautomaat het voor gezien en dat bij windkracht 7. Nu moeten we zelf met de hand sturen in behoorlijk hoge golven. Samen met de oceaandeining surft Drifter de golven op en af. Arnold heeft er na drie uur genoeg van en gaat bijliggen met de boot. Een manoeuvre die we met Drifter nog niet uitgeprobeerd hadden. Het gaat gelukkig goed en het geeft direct enige rust en maakte ook de handen even vrij om iets anders te doen. Ik moet me echt vermannen om me in alle lagen te kleden, met de emmer in de hand omdat zeeziekte heeft toegeslagen. Mijn maag is helemaal van streek als ik boven kom. Zoveel als kan komt eruit en gelukkig als ik achter het stuurwiel sta gaat het een stuk beter. De zee kolkt en gelukkig wordt het weer licht. Arnold kan aan de slag om de stuurautomaat te maken. Gelukkig mankeert er niets aan de elektronica maar is het een mechanisch probleem en om 11 uur is de automaat weer in werking. Het water is prachtig helder en de wind vlakt af tot 4 á 5.
Het is inmiddels maandag 24 mei als de wind vroeg in de ochtend weer aanwakkert tot ruim 7 Beaufort. De golven worden bergen en Drifter duikt in de dalen en het water stuift ons om de oren. Het is niet echt leuk. De wieken van Jopie de windmolen zijn kapot geslagen door een lijn die tijdens het steken van een rif in het zeil te dicht in de buurt wapperde. Vergeten uit te zetten.
Stom, stom en nog eens stom. Een hele wiek is verdwenen en de andere twee zijn beschadigd. Net aangeschaft.
Je moet ook aan zoveel dingen tegelijk denken op een zo'n wiebelend schip dat eenvoudige zaken vergeten worden. Ook ons tijdsbesef komt op een hellend vlak te liggen als je afwisselend wacht loopt en probeert te slapen. Als dan de wind zo toeneemt en wij beiden een gevoelige maag blijken te hebben, dus niet echt goed kunnen eten onder deze omstandigheden, wordt er veel van ons uithoudingsvermogen gevraagd. De wind gaat gelukkig weer een beetje liggen op maandagmiddag en we blijven verder gaan in de richting Spanje. Dinsdagmorgen is de wind afgezwakt en later helemaal weg. Dan moet de motor bij gezet worden.
De zee is volkomen vlak (blak) en de radar moet erbij omdat de mist hier als een deken om ons heen sluit. Langzaam komt de kust van Spanje in zicht. We hebben geen dolfijnen op bezoek gehad en evenmin walvissen al zit ik op de laatste groep niet echt te wachten. Liever houd ik ze wat op afstand. Over het algemeen hebben we een goede oversteek gehad en achteraf zeggen we
allebei "liever wat teveel dan te weinig wind" willen om zo'n oversteek te maken. De kou is een heel ander aspect want daar kan niemand goed tegen. We hebben het gelukkig droog gehouden en in 74 uur waren we aan de overkant van de golf. Het wordt warmer en warmer en we kunnen wederom de kleren van ons af pellen, heerlijk!
Hier achter ons anker is het goed toeven. De stad ligt voor ons met haar mooie boulevard en haven. Wij doen hier onze inkopen, (mercato is supermarkt) en op een heel mooi groot plein, 'Plaza de Maria Pita' op een bankje eten we van het lekkere Spaanse brood met heerlijk parmezaanse ham en kijken onze ogen uit. Hier is het heel schoon en proper, ieder papiertje wordt verwijderd en alles wordt op en top bijgehouden.
Genieten van alles! We moeten wel rekening houden met 3 uur siësta in de middag want dan is alles hier gesloten. Ach, en wie zijn wij om ons daar ook niet aan te houden en zelf daar aan mee te doen. Het 'druk, druk, druk' valt enigszins van ons af en dat is een verademing. Soms is het nog lastig om dit los te laten en voelen we ons nog wat opgejaagd.
Wisselende gevoelens overmannen ons. We hebben hier meteen kennis gemaakt, niet met de locals maar met andere Nederlanders onderweg naar de middellandse zee. Gezellig bij elkaar op bezoek, elkaar lekker aftroeven wie de indrukwekkendste oversteek had, vertellen over bootjes, Terschelling, bootjes en..Heerlijk die goedkope whisky in combinatie met een zachte avond, wiegend schip en een hele leuke onderhoudende jonge gast aan boord .. Zoveel om op te noemen. 'Kaaileuk' zou Yvonne (uit Tilburg) zeggen. Pas op, ik word weer eens lyrisch. Arnold is nu naar de stad om te proberen in een zaak voor bootjesartikelen nieuwe wieken voor Jopie te bestellen. Dit wordt handen en voetenwerk want Arnold spreekt geen Spaans en de verkopers spreken geen of nauwelijks Engels. Toch komt hij hier wel uit en hopelijk draait Jopie binnenkort op haar nieuwe wieken en produceert zij weer de nodige stroom. Ik heb meteen wat Spaanse gerechten gemaakt en deze smaakten voortreffelijk. Zie 'Recepten' op onze site.
Ook hier in Spanje kent men internetcafé ( logotera of zoiets) en in een heel klein bedompt celletje kan men hier achter de computer schuiven en de mail ophalen en verzenden. Ik heb inmiddels naar Hans en Ardi gebeld om te horen hoe het met de verkoop stond van de woonark. Heb vertrouwen was het advies van Ardi en verder horen we wel. Carla heb ik kunnen bellen in verband met haar verjaardag. Zij stond er echt van te kijken dat wij hier in Spanje aan haar dachten. Natuurlijk lieve meid! Manda en Ben, van harte proficiat met jullie huwelijk, en ik zie een foto graag tegemoet van jullie. Ik heb geprobeerd om Jeanne Lelijveld te bellen in verband met haar verjaardag maar zij nam niet op! Jammer, alsnog Jeanne, proficiat met je verjaardag en een fijne dag gewenst met familie en vrienden. Wij proosten hier met een heerlijke port op je! Harry Nieuwenhuisen, ook jij proficiat vanuit een bewolkt maar wel warm Spanje en we pakken er ook eentje op jou gezondheid jongen. Op dit tempo van verjaardagen proosten worden we snel alcoholisten dus stoppen is het devies.Stephans stem had ik erg graag willen horen maar helaas was hij niet thuis. We mailen wel weer, hè jongen
O, ja het is natuurlijk Pinksteren, iedereen neemt het ervan, heerlijk toch? Mams, we zijn tante Christine niet vergeten en hebben haar een brief gestuurd. Zij kan ook in het klooster onze reis blijven volgen viade administrateur die de nieuwsbrieven ook voor haar uitprint. Zij vertelde ons tijdens het bezoek aan haar in Nederland op de hoogte te willen blijven en dit is dan de mogelijkheid om hier aan te voldoen. Arnold en ik nemen de mails en het gastenboek op onze site door en bedankt lieve mensen voor alle post en kleine boodschapjes. Rob, kort maar warm! Leuk van jullie te horen, kinderen Janus, lieve woorden en blijf ons maar volgen! Nel en Joost bedankt en zing maar een extra mooi liedeke voor ons. Voor de vrienden thuis, ons rechtstreekse e-mail adres aan boord is; pe0ac@winlink.org Voor dit mail adres hoeven we niet naar een internetcafé'.en kunnen dit aan boord ontvangen. Voor alle duidelijkheid, deze e-mail versturen en ontvangen we van boord via de SSB-radio. Dit is een langzame verbinding. Dit betekent dus alleen tekst, geen bijlagen, foto's en dergelijke. Ook bij eventueel beantwoorden het oorspronkelijke bericht s.v.p. niet mee retour zenden. Bijlagen e.d. kan via sailing@drifter.nl Hiervoor zijn we wel afhankelijk van het internetcafé dus daar kan iets meer tijd overheen gaan en kan het eventuele antwoord wat langer duren.
Ik wil het hier maar weer bij laten. We groeten iedereen vanuit een zonnig La Coruna.